Fagbøger

Boganmeldelse af Startup Boards

Introduktion

Feld & Ramsinghani fik udgivet bogen “Startup boards: getting the most out of your board of directors” i 2014. Bogen er velskrevet, nutidig og bogen giver et godt indtryk af, hvordan iværksætteri-virksomheder kan få fordele ved at etablere advisory boards. Bogen er relativt koncis ved at den er 179 sider lang, og den er inddelt i 19 kapitler.

Kontekst

Iværksættere har ofte behov for sparring for at drive deres ideer til handling i form af stiftelse af virksomheder, og samtidigt har iværksætterne behov for sparring for at drive deres virksomheder til success:

  • Skalering
  • Profit maksimering
  • Produktudvikling
  • Virksomhedsudvikling

Den sparring, som mange iværksættere mangler, kan skaffes ved at etablere et advisory board. Et advisory board skal forstås som en gruppe rådgivere, som iværksætteren kan konsultere, når han eller hun føler et behov for at få sparring om et eller flere emner. I de fleste tilfælde, så er flere menneskers perspektiver på et emne, som regel bedre end et.

Feld & Ramsinghani (2014) beskriver de kvalifikationer der er nødvendige for en rådgiver (advisory board medlem) kan indtræde i teamet (p. 54):

  • Iværksætter
  • Domæne eksperten
  • Forretningsudvikleren
  • Finansielle rådgiver
  • Juridisk rådgiver

For hver af de ovenstående roller beskriver Feld & Ramsinghani (2014), hvilke egenskaber der karakteriserer en god, en mellem og en dårlig rådgiver. Feld & Ramsinghani (2014, p. 57) identificerer fire gode spørgsmål, som en iværksætter bør stille sig selv med henblik på at finde frem til hvilke rådgivere der skal være med i advisory boardet (frit oversat):

  1. Hvilke evner skal de enkelte rådgivere have? Og hvilken indflydelse kan rådgiveren have på virksomheden inden for de næste år?
  2. Vil jeg (iværksætteren) have evnen til at lære noget fra rådgiveren?
  3. Er der nogle konflikter med rådgiveren, der kan opstå på kort og lang sigt?
  4. Vil de øvrige rådgivere være i stand til at samarbejde med rådgiveren?

Feld & Ramsinghani (2014, p. 60) identificerer behovet for, at iværksætteren tjekker referencer på den rådgiver, som potentielt kan skabe værdi ved at indgå i rådgiver-teamet. Feld & Ramsinghani (2014, p. 83) referer til Steve Blank der i sit værk “The Four Steps to Epiphany” at der er fem forskellige typer rådgivere man kan rekruttere til advisory boardet:

  • Den tekniske tænkende der kan rådgive om produkter
  • Forretningsstrategiske der kan rådgive om strategier
  • Kunde der kan rådgive om produktets værdiskabelse for kunderne
  • Branche-eksperten der kan rådgive om udviklingen i en bestemt branche
  • Salgs-tænkende der kan bistå med rådgivning om salg

Feld & Ramsinghani (2014, p. 107) identificerer behovet for skriftlighed og evnen at dokumentere indholdet på møderne, men det bliver tydeligt, at forfatterne har skrevet bogen til det amerikanske marked, da fokus på dokumentation af hensyn til lovgivningen nævnes ofte. På trods af dette kan jeg anbefale at iværksættere læser bogen, da den kan give et godt bud på, hvordan den relevante sparring kan opnås.

Styrker

Bogen er velskrevet og den er relativt koncis. Det betyder, at du som læser nemt vil kunne tilegne dig den viden, som du søger om advisory boards. Bogen indeholder også en række eksempler og spørgsmål som en iværksætter nemt vil kunne bruge i sin og sin virksomheds kontekst.

Svagheder

Bogen tager alene udgangspunkt i amerikanske forhold. Dermed skal læseren oversætte pointerne fra bogen til sin kontekst.

Konklusion

Jeg anbefaler dig at læse bogen, da bogen er koncis og giver et godt overblik over de kvaliteter og egenskaber, som medlemmer af et advisory board bør have. Bogen giver ligeledes et godt overblik over de spørgsmål, som en iværksætter bør stille sig selv, når vedkommende skal identificere, hvem der bør være en del af advisory boardet.

Referencer

Feld, B. and Ramsinghani, M. (2014) Startup boards: getting the most out of your board of directors. Hoboken, New Jersey: Wiley (Startup revolution).

Standard
Bestyrelser, Fagbøger, Grøn omstilling, Ledelse

Boganmeldelse af “Business Model Shifts”

Introduktion

Patrick Van Der Pijl (2021) har sammen med sine medforfattere udgivet en spændende bog. Bogen tager udgangspunkt i forretningsmodeller, og hvordan flere forskellige mega-trends påvirker virksomheders forretningsmodeller fremadrettet. Van der Pijl et al. (2021, p. XI), anvender business model canvas modellen til at illustrere, hvordan bestemte typer virksomheder allerede i dag har formået at imødekomme de store mega-trends:

  • Skiftet mod services
  • Skiftet mod interessenter
  • Skiftet mod digitalisering
  • Skiftet mod platforme
  • Skiftet mod eksponentiel brug og skalering
  • Skiftet mod cirkularitet

Bogen er udgivet gennem forlaget Wiley, og den anvender samme format, som bogen “Business Model Generation” af Osterwalder et al. (2010), hvilket gør bogen meget grafisk, hvilket har sine styrker og svagheder. Bogen indeholder nogle omfangsrige cases og nogle mindre cases, som Van Der Pijl et al. (2021) bruger til at understøtte deres påstande om mega-trends og skift i forretningsmodeller.

Van Der Pijl et al frembringer et interessant citat om, hvorfor det er nødvendigt for virksomheder at udvikle deres forretningsmodeller, og det udgør det strategiske maxime for bogens anvendelse af forretningsmodeller til at visualisere virksomheder strategier:

“In most cases, companies die because they’re no longer relevant, having become fixated on fighting for the current business model rather than shifting to a newer, more relevant one.” – Van Der Pijl et al. (2021, p. VII).

En anden betragtning som er relevant i forhold til at forstå bogens anvendelse af forretningsmodeller i forhold til andre typer modeller til at illustrere strategier kommer til udtryk i nedenstående citat, da anvendelsen af business model canvas hurtigt kan få analytikerne til at tænke i begrebet “value propositions”, og hvordan virksomheden bør positionere sig i forhold til kundesegmenterne ud fra dette:

“Whatever you’re producing, at the end of the day, your customers only care about getting a job done.” – Van der Pijl et al. (2021, p. 13).

Van Der Pijl et al. (2021, pp. 222 – 223) identificerer seks mønstre der er relevante i forhold til forretningsmodeller der er målrettet det cirkulære skift. De seks mønstre har sin relevans for de fleste små og mellemstore virksomheder i den Europæiske Union, da der vil komme et væsentligt større fokus på implementeringen af den cirkulære økonomi. De seks mønstre er som nedenstående:

  1. Use it, not own it.
  2. Use it together.
  3. Use it longer.
  4. Use that byproduct.
  5. Use it again.
  6. Use it again, elsewhere.

Jeg har identificeret, at bogen på visse områder kan koges ned til følgende observationer:

  • Gør noget modigt, og gør noget ekstraordinært
  • Bliv cirkulær
  • Sigt efter at virksomheden skal være relevant
  • Anvend data og andre indsigter til at udfordre status quo
  • Sigt efter at øge virksomhedens digitaliseringsgrad

Bogen har med andre nogle interessante perspektiver, hvilket gør den relevant for mange læsere, og det gør bogen relevant i forhold til bestyrelsers udsyn i små og mellemstore virksomheder og i relation bestyrelsesarbejde.

Styrker

En af bogens klare styrker er, at den er visuel. Det gør at bogen nemt kan bruges af mange forskellige typer læsere. Bogen har et relativt lavt LIX-tal, hvilket gør at bogen nemt vil kunne læses af mange forskellige profiler, og i særdeleshed for profiler der har begrænset tid til at gennemgå teoritunge tekster.

Svagheder 

Bogen er visuelt sat op, så der bruges rigtig mange sider på at vise modeller i forhold til de forskellige megatrends og i forhold til, hvilke virksomheder der fungerer som gode cases på de forskellige typer forretningsmodeller. Det gør at bogen består af mange sider, hvilket ikke nødvendigvis øger kvaliteten af indholdet, og det gør desværre også, at bogen kan være svær at bruge som et opslagsværk sammenlignet med bøger der er struktureret om et traditionelt format.

Konklusion

Bogen er en relevant kilde for bestyrelser i små og mellemstore virksomheder. Den er nem at læse og nem at forstå, men den er svær at bruge som et egentligt opslagsværk på grund af bogens grafiske format. Bogen anvender en lang række relevante eksempler på virksomheder, som bestyrelser kan lade sig inspirere af, når virksomhedernes forretningsmodeller skal vurderes og defineres. Bogen er også egnet til at forstå mulighederne ved  at tilpasse sig den cirkulære økonomi.

Referencer

Van Der Pijl, P., Lokitz, J., Wijnen, R., Van Lieshout, M. (2021).,Business Model Shifts, Wiley.

Standard
Fagbøger

Boganmeldelse af “Gamechangers”

Peter Fisk har udgivet en spændende bog, kaldet “Gamechangers”, gennem forlaget Wiley. Bogen blev udgivet i 2015, og bogen er 310 sider lang, og siderne er fordelt ud på 23 kapitler.

Bogen har samme format som bogen “Business Model Generation” af Osterwalder et al. (2010), hvilket vil sige at den er grafisk anlagt, dog anvender Fisk en række forskellige canvas til at foretage analyser af virksomheder og markedsmuligheder. Fisk har en baggrund inden for marketing, og en del af de forskellige modeller der præsenteres i bogen er centreret om markedsafklaringer og med udgangspunkt i, hvordan virksomheden efterfølgende kan positionere sig og udvikle produkter og services til de specifikke målgrupper på markederne.

Flere af Fisks perspektiver omhandler, at virksomheder kan opbygge konkurrencefordele og forandre spillets regler. Det vil sige udkonkurrere andre virksomheder eller fastholde egne markedsandele. Et par eksempler om innovation og marketing kommer til udtryk i de to nedenstående citater:

“Markederne er opbygget omkring ideer- forhåbningerne hos forbrugerne, fantasien ved brands.” – Fisk (2015, p. 41).

“Vi skaber værdi ved at få nye ideer realiseret.” – Fisk (2015, p. 41)

Styrker

En af bogens klare styrker er, at bogen er grafisk. Dermed vil en række forskellige målgrupper kunne sætte sig ind i bogens indhold, og de vil antageligt kunne anvende bogens indhold aktivt efterfølgende. LIX-tallet er tilsvarende lavt og bogen er praksisnær.

Bogen indeholder også en række forskellige instruktioner om, hvordan læseren kan bruge modellerne til at foretage de relevante analyser. En klar styrke ved bogen er, at den indeholder en række branchespecifikke virksomheder, og hvad de har gjort for at opnå den eller de konkurrencefordele, som gør dem relativt bedre end deres konkurrenter.

Svagheder

En klar svaghed ved bogen er, at den er relativt lang. 310 sider der er fordelt på 23 kapitler. En del af bogen ville kunne fjernes uden det vil have egentlig betydning for bogens kvalitet. Bogen lider også af den svaghed, at den blev udgivet i 2015, og bogens indhold er dermed 8 år gammelt i skrivende stund. Det betyder at bogens indhold kan vise sig at være irrelevant eller misvisende i forhold til den aktuelle konkurrencesituation. 

Konklusion

Bogen har nogle væsentlige styrker så som den er grafisk og den indeholder en række modeller og eksempler fra en række forskellige brancher. Bogen lider af nogle svagheder, hvilket bl.a. omhandler bogens alder og bogens længde. Bogen er til gengæld værd at læse, fordi den indeholder en række modeller og eksempler, der nemt vil kunne omsættes i praksis.

Referencer

Fisk, P. (2015) Gamechangers: are you ready to change the world?: creating innovative strategies for business and brands. Southern Gate, Chichester, West Sussex: Wiley.

Osterwalder, A., Pigneur, Y. and Clark, T. (2010) Business model generation: a handbook for visionaries, game changers, and challengers. Hoboken, NJ: Wiley.

Standard
Ledelse

Ledelse og kompleksitet

Virksomheder og virksomheders omgivelser bliver mere og mere komplekse. Det har en direkte betydning for, hvordan de fleste chefer og ledere bliver nødt til at agere i forhold til at skabe relevante resultater i deres organisationer. Heldigvis findes der værktøjer, som cheferne og lederne kan bruge til at finde en måde at agere på, eller navigere på. Ralph D. Stacey (cited in Praxis, n.d.) har udarbejdet en model der kan bruges af chefer og ledere til at navigere set i forhold til, hvilke ledelsesmæssige resultater der er nødvendige for at opnå de relevante resultater. I daglig tale omtales denne model som Stacey matricen.

Stacey matricen har to akser (Praxis, n.d.):

  1. Close to agreement – Far from agreement
  2. Close to certainty – Far from certainty
Stacey matricen (gengivet frit)

Når et emne er til at finde ved “Close to agreement” og “Close to certainty” kan klassiske ledelsesværktøjer anvendes:

  • Detaljerede planer
  • Historiske data er tilgængelige og kan anvendes

Når et emne er til at finde ved “Far from agreement” og “Close to certainty” skal prioritering og forhandling typisk i spil, da der kan være væsentlige forskellige opfattelser af, hvad der er vigtigt for virksomheden.

Alt det midt imellem de to ekstremer kan ifølge Stacey (Praxis, n.d.) kaldes for kompleksitets-zonen, og her vil man opleve et behov for at undersøge sine beslutninger og eventuelt frigøre sig fra tidligere dogmer. Stacey definerer, at ledere i kompleksitets-zonen kan arbejde med værktøjer fra system-tænknings paradigmet. En af de gængse organisationsteorier der kan kategoriseres i denne zone er “Garbage Can Theory” (Stacey cited in Praxis, n.d.). Det vil typisk være i denne zone værktøjer fra den agile-udviklingsmodel kan anvendes. Blandt de agile-udviklingsmodeller er:

  • Kanban
  • Scrum
  • Large-Scale Scrums (LeSS)
  • Scaled Agile Framework (SAFe).

Styrken ved at anvende de agile værktøjer, når ledere og organisationer befinder sig i denne zone er, at de agile værktøjer kan bruges, da anvendelsen af dem giver mulighederne for at kunne tilpasse de ønskede resultater løbende f.eks.:

  • Systemer
  • Produkter
  • Services.

Tilpasninger kan løbende finde sted, da organisationens omgivelser løbende vil udvikle sig, og hvorfor organisationen skal tilpasses, og derfor kan de agile-værktøjer vise sig relevante.

Når et emne er til at finde ved “Close to agreement” og “Far from certainty”, da ændres fokus mod at skabe en fælles vision. Den fælles vision kan være centreret om forskellige måder (veje at gå) for at opnå relevante resultater. Her skal chefen træde i karakter og for alvor blive en leder:

  • Narrativ skal finpudses
  • Taler og workshops afholdes
  • Følelsesmæssig appel
  • Opfølgning.

Når et emne er til at finde ved “Far from agreement” og “Far to certainty”, da vil der typisk være meget svært at agere som leder og medarbejder. Ifølge Stacey (Paxis, n.d.) da vil der være ingen sammenhæng, anarki, og forsøg på at undgå emnet. Her vil det med en vis sandsynlighed være nærmest umuligt for lederen at opnå et resultat.

Konklusion

Stacey matricen giver god mening at bruge for ledere til at navigere i forhold til, hvilke værktøjer der med rimelighed kan anvendes i specifikke situationer. Ledere bør være indstillet på at tilpasse sin fremgangsmåde i forhold til de specifikke situationer, som lederen vil opleve i den organisatoriske kontekst.

Referencer

Praxis (n.d.) Stacey matrix – Praxis Framework. Available at: https://www.praxisframework.org/en/library/stacey-matrix (Accessed: 15 November 2023).

Standard
Fagbøger, Grøn omstilling

Boganmeldelse af “Chief Sustainability Officers at Work”

Den bæredygtige omstilling er en trend, der påvirker de fleste virksomheder i verdenen. Dertil forventes det at den bæredygtige omstilling vil påvirke virksomhederne i forhold til, hvilke kompetencer og roller der er nødvendige for, at virksomhederne er effektive og konkurrencedygtige. Chief Sustainability Officer (CSO) er en sådan rolle, og Pagitsas (2022) har udgivet en bog om rollen set ud fra et perspektiv, hvor typisk store virksomheder har ansat en direktør med ansvar for virksomhedens bæredygtige omstilling. Bogen er udgivet gennem forlaget Apress, og den er 319 sider lang uden appendiks.

Bogen har 24 kapitler, og hvert kapitel er organiseret baseret på unikke interviews, som Pagitsas har gennemført. Pagitsas har interviewet CSO’er inden for en række forskellige brancher og virksomheder, hvilket giver nogle interessante observationer i forhold til:

  • Kompetencer
  • Rollen
  • Opgaver

Et af de mere interessante kapitler er kapitel 7, hvori CSO’en for Netflix, Emma Stewart, interviewes, da hun gør opmærksom på nogle teknikker der kan anvendes til at påvirke virksomhedens beslutningstagere. Dermed kan læseren lære forskellige teknikker at kende ved at læse bogens kapitler.

Styrker

Bogen er veldokumenteret, da Pagitsas har gennemført en række interviews med forskellige CSO’er i forskellige virksomheder med henblik på afklaring af kompetencer og roller. Virksomhederne er delt op efter forskellige typer brancher, hvorfor bogens egentlige styrke er de indsamlede datas alsidighed og gensidige understøttelse. Dermed sagt, så er bogens troværdighed, bogens styrke.

Svagheder

Bogen har et par svagheder, da kapitlerne hurtigt kan virke langtrukne. Tilsvarende kan indholdet af de enkelte kapitler virke ufokuseret, hvis man, som jeg, ønsker at få dannet sig et godt overblik over de forskellige opgaver og roller en CSO kan spille. Dermed kan kapitlernes strukturer vise sig at være en svaghed.

Konklusion

Bogen er relevant, da den bæredygtige omstilling af virksomheder medfører en række nye roller, hvilket blandt andet indbefatter chief sustainability officer rollen. Bogen består af 24 kapitler, og Pagitsas har sørget for at en række forskellige personer med CSO rollen er blevet interviewet. Læseren kan lade sig inspirere ved at læse bogen, dog udgør bogens struktur også en svaghed, da de forskellige interviews og dermed de forskellige kapitler kan virke ufokuseret. Overordnet set, så er det en god bog, og bogens indhold er bestemt relevant. Derfor er bogen anbefalingsværdig.

Referencer

Pagitsas, C. (2022) Chief sustainability officers at work: how CSOs build successful sustainability and ESG strategies. New York: Apress.

Standard
Fagbøger

Boganmeldelse af “The Year in Tech, 2024: The Insights You Need from Harvard Business Review”

Harvard Business Review (2023) har samlet en række artikler om teknologier, der med sandsynlighed, vil påvirke samfundet og især virksomhederne. Artiklerne udgør hvert et kapitel i bogen, og hvert kapitel i bogen er skrevet af forskellige forfattere. Kapitlerne er i udgangspunktet skrevet i et let tilgængeligt sprog, og samtidigt er hvert kapitel relativt kort. Samlet set er bogen 158 sider lang, hvilket inkluderer bogens appendiks.

Bestyrelsesmedlemmer, bestyrelsesformænd samt direktioner i typisk små og mellemstore virksomheder kan gøre brug af “The Year in Tech, 2024” som inspirationskilde i forhold til, hvilke teknologiske trends der kan påvirke virksomheden, og samtidigt bidrager Harvard Business Review med relevante cases på, hvilke virksomheder der har anvendt teknologierne til at skabe værdi, skabe fordele og sågar konkurrencefordele. Personligt brugte jeg omkring 2 timer på at læse bogen igennem, hvorfor jeg berette, at det er relativt nemt at bruge kilden til at skabe sig overblik over teknologiske trends så som:

  • Neurotech
  • Web 3.0
  • Chat GPT (og generativ AI)
  • Nye teknologier til forsynings- og værdikæder
  • Dark web
  • Augmented Reality (AR)
  • Metaverset
  • Platforms økonomi
  • Elon Musks perspektiv på virksomhedsstrategier

Styrker

Bogens sprog er let tilgængeligt, hvilket gør at travle profiler hurtigt kan danne sig et overblik og tilegne sig viden i forhold til at foretage en reel planlægning for, hvordan små- og mellemstore virksomheder kan agere med henblik på:

  • Værdiskabelse
  • Fordele
  • Konkurrencefordele

En anden styrke er, at det er relativt nemt for læseren at navigere mellem de enkelte kapitler.

Svagheder

Harvard Business Review har prioriteret den brugervenlige indføring i de teknologiske trends på bekostning af referencer og kilder. Med andre ord bliver den brugervenlige indføring også en slags svaghed, da bogens indhold på sin vis får en lavere troværdighed.

Konklusion

Harvard Business Review har udgivet en fin bog, der giver et indblik i trends, der påvirker små- og mellemstore virksomheder. Bogen giver den introduktion, som er nødvendig, i forhold til at bestyrelsesmedlemmer, bestyrelsesformænd og direktioner vil være i stand til at påbegynde en overordnet planlægning, der kan skabe et grundlag for:

  • Værdiskabelse
  • Fordele
  • Konkurrencefordele

Referencer

HARVARD BUSINESS REVIEW (2023) YEAR IN TECH, 2024: the insights you need from harvard business review. [S.l.]: HARVARD BUS REVIEW PRESS (HBR insights series).

Standard
CV

Bestyrelses CV

Overblik

Mine erfaringer, evner og uddannelser kan hjælpe organisationer med at sikre realisering af organisationens mål ved hjælp af udarbejdelse af strategier, forretningsoptimering, digitalisering og internationalisering. Jeg bruger også disse til at styrke den strategiske ramme for bestyrelsens- eller advisory boardets arbejde:

  • Coaching af direktion i forhold til strategisk planlægning og fastlæggelse af mål
  • Strukturering af bestyrelsens arbejde
  • Opretholdelse af overblik over trends der påvirker organisationen
  • Rådgivning i forhold til forretningsudvikling og innovation
  • God til at samarbejde med en række forskellige profiler om at opnå mål
  • Kommunikation på et strategisk niveau.

Erfaring

Jeg har erfaring som management konsulent i spændingsfeltet forretningsudvikling og IT, hvor jeg har arbejdet i en række store og komplekse organisationer. Dertil bidrager jeg som frivillig rådgiver for iværksættere i regi af Venture Cup Danmark og DTU SkyLab:

  • Next Generation City Action Mentor for entrepreneurs (2023)
  • National Startup Competition screener (2023)
  • University Startup World Cup (2020)
  • Venture Cup Experts (2019 – nuværende)

Jeg har også erfaring med at indgå i advisory boards hos små og mellemstore virksomheder:

  • Medlem af advisory board hos Our Shift ApS (2023 – 2024)
  • Medlem af advisory board hos MBegu Solar AB (2020 – 2022).

Jeg har ligeledes bestyrelses-erfaring fra frivillige foreninger og politiske foreninger:

  • Medlem af bestyrelsen i Omstilling Nu (2021 – 2022)
  • Medlem af bestyrelsen i ADHD-foreningen Østsjælland (2021)
  • Kasserer og bestyrelsessekretær i Liberal Alliance i Solrød (2018 – 2021)
  • Medlem og sekretær i bestyrelsen af Liberal Alliance i Solrød (2017-2018)
  • Medlem og sekretær i beboerforeningen på Hvidovre Hospitalskollegium (2010 – 2011)
  • Kasserer i Venstres Ungdom i Rødovre (2008-2009).

Uddannelse

Jeg har flere længere teoretiske uddannelser, som jeg dagligt anvender i forhold til de opgaver, som jeg løser, og som også vil kunne bruges i arbejdet i bestyrelsen:

  • MBA – Master of Business Administration (International Business) fra Middlesex University (2021 – 2022)
  • HD – International Business fra Copenhagen Business School (2016 – 2018)
  • Cand.IT (E-business) fra IT Universitetet i København (2009 – 2011)
  • HA (Datalogi) fra Copenhagen Business School (2006 – 2009).
Standard
Fagbøger

Boganmeldelse af “Systems Thinking for Beginners”

Jeg havde fornøjelsen af at læse bogen “Systems Thinking for Beginners” af Henry M. Burton (2021). Bogen er velskrevet, den er koncis og den giver akkurat det indblik, som du har behov for at begynde at bruge systemtænkning i din virksomhed. Bogen er især velegnet, hvis du alene ønsker introduktionen frem for teorierne bag.

Bogen er 78 sider lang, og indeholder en introduktion til koncepterne, der kan bruges i forskellige situationer, men især med hensyn til virksomhedsledelse. Systemtænkning er vigtigt at forstå fra et bestyrelses perspektiv, da fremgangsmåden kan være med til at finde forklaringer på de problemer der er i virksomheden, og samtidigt guide direktion og andre deltagere til at finde de relevante løsninger.

Styrker

Bogen er velskrevet og den er let at læse. Bogen giver en pædagogisk introduktion til systemtænkning, og de begreber der hører sig til:

  1. De fem “hvorfor”?
  2. System
  3. Feedback
  4. Flow
  5. Kontrol
  6. Miljø
  7. Synergi
  8. Hierarkier

Den koncise tilgang til en introduktion til systemtænkning er egnet til travle interessenter som for eksempel en direktør eller en bestyrelsesformand eller et medlem af en bestyrelse. Derfor kan bogen klart anbefales.

Svagheder

Dele af eksemplerne Burton har valgt, og som han har valgt at illustrere, kan være forvirrende at følge alene ved at se på illustrationerne i e-bogen, og kortlægningsmetoden. Selve metoden giver god mening at anvende, når en workshop afholdes, men den giver i mindre grad mening at illustrere i en rapport eller i en e-bog.

Konklusion

Bogen er koncis, let at læse og giver en god introduktion for travle interessenter som direktører, bestyrelsesformænd og bestyrelsesmedlemmer.

Referencer

Burton, H. (2021) Systems Thinking for Beginners: Learn the essential systems thinking skills to navigate an increasingly complex world for effective problem solving and decision making.

Standard
Fagbøger, Grøn omstilling

Boganmeldelse af “Sustainable Leadership”

Clarke Murphy har skrevet en ganske god bog om lederskab og bæredygtighed. Bogen er relativt kort, hvilket vil sige at bogen er 196 sider lang. Ligeledes deler Murphy (2022) en række interessante betragtninger ved afslutningen af hvert kapitel i bogen. Bogen er skrevet letlæseligt, hvilket er en klar styrke. Bogen giver læseren et godt overblik over mulighederne, som direktionen og bestyrelsen kan anvende i forhold til virksomhedens udvikling.

Murphy (2022, p. 27) bringer en interessant betragtning i spil, som omhandler,  at bæredygitghed ikke længere er optionelt for virksomheder at implementere:

“1. Sustainability is no longer a nice-to-have, it’s a must-have, and simply appointing a chief sustainability officer isn’t going to cut it. There needs to be a wholesale embrace of value creation at all levels of an organization and across every function.” – Murphy (2022, p. 27)

Der er nogle interessante perspektiver i det ovenstående citat, da det stiller krav om at virksomheder arbejder aktivt med bæredygtighed. Det at få sat gang i den bæredygtige omstilling i den enkelte virksomhed kræver et strategisk fokus, og for at anlægge det fokus for virksomheden, så kræver det at direktionen og bestyrelsen sætter rammerne for diskussionen.

Derudover kommer Murphy (2022, p. 42) med et interessant udsagn der omhandler at fremme den enkelte virksomheds bæredygtige omstilling:

“4. Always strive to do more. Complacency can’t be an option, even if your organization has earned accolades on issues such as diversity and climate, because the problems we face are ever-growing and increasingly complex.” – Murphy (2022, p. 42)

Den ovenstående betragtning er relevant set i forhold til det strategiske ambitionsniveau, som virksomhedens direktion og bestyrelse anlægger for at fremme virksomhedens konkurrencefordel. Det betyder at direktionen og bestyrelsen strukturerer den bæredygtige omstilling i relevante mål og indarbejde i virksomhedens strategi.

Murphy (2022, p. 72) arbejder med forskellige perspektiver på, hvordan den bæredygtige omstilling skal kommunikeres, hvor fokus er på at skabe en fortælling der mobiliserer medarbejdere, mellemledere og direktion:

“2. Build a powerful story that people can get behind. Leverage nig, visible projects to change perceptions and move the rest of the industry forward, faster.” – Murphy (2022, p. 72)

Murphy (2022, p. 72) arbejder også med et fokus på, at organisationens indre bureaukrati skal begrænses, hvis ikke helt fjernes i forhold til at sikre, at virksomheden får værdi ved at arbejde med den bæredygtige omstilling:

“5. Cut through bureaucracy to drive the breakthrough innovation needed to find solutions that do away with a trade-off between profitability and sustainability.” – Murphy (2022, p. 72)

Murphy (2022, p. 72) anvender også en betragtning om, at en chief sustainability officer (CSO) skal agere som en facilitator for den bæredygtige omstilling, og CSO’en skal påvirke virksomhedens kultur:

“7. Be the chief facilitator. Create an environment that allows for these leaps of faith, where all ideas are welcome – a maverick culture” – Murphy (2022, p. 72)

Murphy (2022, pp. 113 – 115) identificerer fire gode betragtninger på, hvordan CSO’er kan spille deres roller i virksomhederne med henblik på at opnå de strategiske resultater, hvor de følgende resultater er relevante, og som en direktion og bestyrelse bør tage i betragtning:

  1. The strategic integrator
  2. The product innovator
  3. The operations guru
  4. The storyteller.

Murphy (2022, p. 154) arbejder også med en betragtning i forhold til ansvaret for bæredygtighed, og hvordan det skal forankres i direktionen og i bestyrelsen:

“7. Make sustainability the responsibility of all board members. Appointing single-purpose directors fragments the board and makes it difficult to build unity. Because environmental, governance, and social issues are strategic, board members should participate fully in these discussions.” – Murphy (2022, p. 154)

Styrker

Bogen er letlæselig, hvilket er en klar styrke. Det er ligeledes en klar styrke, at Murphy behandler behovet for ansvar i direktionen og i bestyrelsen. En tredje styrke ved bogen er, at den bidrager en række overordnede betragtninger på, hvordan bæredygtighed kan implementeres i virksomhederne.

Svagheder

Murphy anvender få kilder, og bogen breder sig over mange emner, hvilket betyder at mange af emnerne bliver introduceret på et overfladisk niveau. 

Konklusion

Overordnet set er bogen en god kilde med henblik på at få en overordnet introduktion til bæredygtighed og omstilling af virksomheder. Murphy bringer forskellige perspektiver i spil vedrørende direktionens og bestyrelsens rolle i forhold til implementering af den bæredygtige omstilling i virksomhederne.

Referencer

Murphy, C. (2022) Sustainable leadership: lessons of vision, courage, and grit from the CEOs who dared to build a better world. Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons, Inc.

Standard
Fagbøger

Boganmeldelse af “Vækst”

Introduktion

Jeg havde fornøjelsen af at deltage i et foredrag den 11. September 2023 omhandlende, hvordan virksomheder kan skabe dramatisk vækst. Elling har også skrevet en bog “Vækst”, hvilket foredraget var bygget op om. Jeg fik bogen gratis ved deltagelse i arrangementet, og denne boganmeldelse er baseret på, at jeg har læst bogen efter, at jeg deltog i foredraget.

Bogen er 151 sider lang, hvilket inkluderer sider, hvori læserne kan skrive sine egne refleksioner om dramatisk vækst og vækst ledelse. Bogen blev udgivet i 2023, hvilket gør, at bogen er nutidig og de teorier, der præsenteres i den, også er nutidige. Bogen er udgivet via Redhill Design & Print.

Elling differentierer passiv vækst fra dramatisk vækst, og dramatisk vækst kræver en fokuseret ledelsestilgang:

  1. Fokus på få overordnede forretningsområder, hvor alle medarbejder, mellemledere, og topledere arbejder for at opnå i en kort tidsperiode på for eksempel 30 dage
  2. Fokus er kun på et forretningsområde af gangen
  3. Vækstledelse rettet imod dramatisk vækst kræver en forpligtigelse af topledelsen og det kræver en målrettet kommunikation.

Elling (2023) anvender få men relevante modeller til at beskrive sin metode til at opnå dramatisk vækst, hvortil Elling (2023), at dramatisk vækst kræver topledelsen forpligter sig på 20 % eller mere.

Styrker

En styrke ved bogen er at den er relativt letlæselig, da Elling (2023) ikke har anvendt et specielt akademisk sprog, hvilket på mange måder er en fordel, hvis bogens indhold skal kommunikeres til en række forskellige typer topledere samt ejerledere i små og mellemstore virksomheder.

Ellings metode er baseret på et “inde-fra-ud” perspektiv, hvor fokus er på, at kundernes opfattelse af virksomheden er sat i fokus. Det er i kombination med at kundernes opfattelse af virksomhedens produkter og services har betydning for om kunderne vil handle med virksomheden igen og/eller anbefale virksomheden til potentielle kunder.

En tredje styrke i bogen er, at Elling anvender danske cases, hvilket er med til at sandsynliggøre, at Ellings metode til at skabe vækst er anvendelig i en dansk kontekst. En fjerde styrke er de mange og relativt simple modeller, som Elling (2023) anvender til at formidle metoden til at skabe dramatisk vækst.

Svagheder

Elling anvender i visse kapitler et angloficeret sprog. Det giver et indtryk af, at den redaktionelle proces blev gennemført hurtigt, og det undergraver den fortælling, som Elling ønsker at fortælle læseren.

Konklusioner

Bogen “Vækst” har nogle gode kvaliteter i form af Elling (2023) beskriver en metode til at skabe dramatisk vækst for virksomhederne. Bogen er letlæselig, hvilket gør indholdet relativt nemt at kommunikere til mange forskellige typer topledere. Ellings model til at skabe dramatisk vækst er baseret på et ude-fra-og-ind perspektiv, hvilket også er nødvendigt for at opbygge realistiske strategier.

Referencer

Elling, J.J. (2023) Vækst. Redhill Design & Print.

Standard