Introduktion
Feld & Ramsinghani fik udgivet bogen “Startup boards: getting the most out of your board of directors” i 2014. Bogen er velskrevet, nutidig og bogen giver et godt indtryk af, hvordan iværksætteri-virksomheder kan få fordele ved at etablere advisory boards. Bogen er relativt koncis ved at den er 179 sider lang, og den er inddelt i 19 kapitler.
Kontekst
Iværksættere har ofte behov for sparring for at drive deres ideer til handling i form af stiftelse af virksomheder, og samtidigt har iværksætterne behov for sparring for at drive deres virksomheder til success:
- Skalering
- Profit maksimering
- Produktudvikling
- Virksomhedsudvikling
Den sparring, som mange iværksættere mangler, kan skaffes ved at etablere et advisory board. Et advisory board skal forstås som en gruppe rådgivere, som iværksætteren kan konsultere, når han eller hun føler et behov for at få sparring om et eller flere emner. I de fleste tilfælde, så er flere menneskers perspektiver på et emne, som regel bedre end et.
Feld & Ramsinghani (2014) beskriver de kvalifikationer der er nødvendige for en rådgiver (advisory board medlem) kan indtræde i teamet (p. 54):
- Iværksætter
- Domæne eksperten
- Forretningsudvikleren
- Finansielle rådgiver
- Juridisk rådgiver
For hver af de ovenstående roller beskriver Feld & Ramsinghani (2014), hvilke egenskaber der karakteriserer en god, en mellem og en dårlig rådgiver. Feld & Ramsinghani (2014, p. 57) identificerer fire gode spørgsmål, som en iværksætter bør stille sig selv med henblik på at finde frem til hvilke rådgivere der skal være med i advisory boardet (frit oversat):
- Hvilke evner skal de enkelte rådgivere have? Og hvilken indflydelse kan rådgiveren have på virksomheden inden for de næste år?
- Vil jeg (iværksætteren) have evnen til at lære noget fra rådgiveren?
- Er der nogle konflikter med rådgiveren, der kan opstå på kort og lang sigt?
- Vil de øvrige rådgivere være i stand til at samarbejde med rådgiveren?
Feld & Ramsinghani (2014, p. 60) identificerer behovet for, at iværksætteren tjekker referencer på den rådgiver, som potentielt kan skabe værdi ved at indgå i rådgiver-teamet. Feld & Ramsinghani (2014, p. 83) referer til Steve Blank der i sit værk “The Four Steps to Epiphany” at der er fem forskellige typer rådgivere man kan rekruttere til advisory boardet:
- Den tekniske tænkende der kan rådgive om produkter
- Forretningsstrategiske der kan rådgive om strategier
- Kunde der kan rådgive om produktets værdiskabelse for kunderne
- Branche-eksperten der kan rådgive om udviklingen i en bestemt branche
- Salgs-tænkende der kan bistå med rådgivning om salg
Feld & Ramsinghani (2014, p. 107) identificerer behovet for skriftlighed og evnen at dokumentere indholdet på møderne, men det bliver tydeligt, at forfatterne har skrevet bogen til det amerikanske marked, da fokus på dokumentation af hensyn til lovgivningen nævnes ofte. På trods af dette kan jeg anbefale at iværksættere læser bogen, da den kan give et godt bud på, hvordan den relevante sparring kan opnås.
Styrker
Bogen er velskrevet og den er relativt koncis. Det betyder, at du som læser nemt vil kunne tilegne dig den viden, som du søger om advisory boards. Bogen indeholder også en række eksempler og spørgsmål som en iværksætter nemt vil kunne bruge i sin og sin virksomheds kontekst.
Svagheder
Bogen tager alene udgangspunkt i amerikanske forhold. Dermed skal læseren oversætte pointerne fra bogen til sin kontekst.
Konklusion
Jeg anbefaler dig at læse bogen, da bogen er koncis og giver et godt overblik over de kvaliteter og egenskaber, som medlemmer af et advisory board bør have. Bogen giver ligeledes et godt overblik over de spørgsmål, som en iværksætter bør stille sig selv, når vedkommende skal identificere, hvem der bør være en del af advisory boardet.
Referencer
Feld, B. and Ramsinghani, M. (2014) Startup boards: getting the most out of your board of directors. Hoboken, New Jersey: Wiley (Startup revolution).